سپنتاگرافی

نقش آواتار در شبکه های اجتماعی

نقش آواتار در شبکه های اجتماعی

در آیین هندو خدایان مختلف، اشکال مختلفی میتوانند داشته باشند. هر یک از آنها زمانی که شکل انسانی به خود بگیرند، آواتار و سمبلی از آن خدا میشوند. در تعریف عمومی، آواتار به معنای حلول خداوند در انسان و تجسم عامل الهی میباشد. آواتار در شبکه های اجتماعی میتواند تاثیر بسزایی در برند شخصی شما داشته باشد.

آواتار چیست؟

احتمالاً کلمه آواتار را در بازی هایی مانند دوتا، پابجی، کانتر و یا شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک،توییتر و غیره شنیده اید. زمانی که افراد به جای استفاده از لوگو یا عکسشان بخواهند نمادی از شخصیت و یا کسب و کارشان ارایه دهند، از آواتار استفاده میکنند. به عبارتی آواتار به عکسی گفته میشود که در پروفایل کاربر قابل تنظیم است.

این عکس گرافیکی در دنیای کامپیوتر، به کاراکتری اشاره دارد که نماینده کاربری است که به صورت آنلاین در فضای مجازی مربوطه حضور دارد. آواتارها صرفاً تصاویر ثابتی نیستند، برخی از آنها تصاویر متحرکی هستند که در فضای مجازی از آنها استفاده میشوند. به طور کلی آواتار (چه به عنوان تصویر متحرک و چه ثابت) تجسم و نماد گرافیکی یک شخص، ایده و یا کسب وکاری  است که به جای چهره اصلی فرد یا هر آبجکت دیگری به کار می رود.

برای آشنایی با آواتار و گراواتار مقاله قبلی منتشر شده سپنتاگرافی را مشاهده بفرمایید.

چرا از آواتار در شبکه های اجتماعی استفاده میکنیم؟

آواتارها قدرت تأثیرگذاری بالایی در ذهن مخاطب دارند. یک آواتار خوب باعث میشود تا توجه دیگران به شما جلب شود. به راحتی شما را به ذهن بسپارند و به یاد بیاورند. در واقع آواتار نماینده شخصیت شما در فضای مجازی و هر جایی است که از آن استفاده میکنید. در صورت عدم استفاده از آواتار، یک کاربر بی چهره خواهید بود که دیگران به سختی با شما ارتباط برقرار خواهند کرد. استفاده از آواتار به شما کمک میکند تا بعد از مدتی برند شوید و دیگران به راحتی شما را بشناسند.

همچنین زمانی که در شبکه های اجتماعی مختلف شناخته شوید، مخاطبان و دوستان زیادی در تالارهای گفتگو یا انواع بازی ها پیدا خواهید کرد. در نتیجه به احتمال زیاد مطالب شما بازدید بیشتری خواهد داشت.

استانداردهای استفاده ار آواتار در شبکه های اجتماعی و سایر:

در این بخش میخواهیم به برخی از باید ها و نباید های یک آواتار در رسانه های اجتماعی بپردازیم. اولین مورد ثبات است. ثبات یکی از بهترین راه ها برای ایجاد و شناخته شدن یک برند است. بنابراین بهتر است یک تصویر و آواتار را انتخاب کنید. از آن در تمام رسانه های اجتماعی استفاده کرده و تغییرش ندهید. معمولا روال به این ترتیب است که درست در زمانی که از تصویر آواتار خود خسته شده اید و به نظرتان تکراری میاید، مشتریان شما به خوبی با آن آشنا شده اند.

آواتار شما باید جایگاه خودش را داشته باشد. آواتار خود را به طور مستقل و همراه با طراحی عکس یا رنگ بک گراند خاص و ثابتی به نمایش بگذارید. در  پروفایل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ یا هر سوشیال مدیای دیگری آواتار خود را با رنگ زمینه خاصی قرار دهید. به عنوان مثال اگر رنگ بک گراند آواتار شما آبی است و در اینستاگرام هم میخواهید از آن استفاده کنید، با همان رنگ آبی آپلود کنید. این روش باعث افزایش جذابیت بصری برای مخاطبان میشود.

این نکته را در نظر داشته باشید که لوگوی شما همیشه به عنوان بهترین نماد رسانه اجتماعی شما نخواهد بود. به مرور زمان آواتارهای جذاب تر و با عملکرد بهتر، تاثیر بیشتری خواهند گذاشت. به عنوان مثال اگر یک لوگوی شلوغ و افقی دارید، استفاده از آواتار بهتر میتواند درگیر کند.

کاربردهای آواتار در شبکه های اجتماعی:

استفاده از آواتار در پروفایل سایت ها، انجمن ها و غیره، یکی از کاربردهای آن میباشد. کاربرد بسیار مهم دیگر آن هویت بخشی به کاربر است. این کار به عهده ی نوع دیگری از آواتار به نام گراواتار است. گراواتار که به معنای آواتار شناخته شده جهانی است، تعداد زیادی از افراد و سایت ها از آن استفاده میکنند. بدین ترتیب که اگر در روند ثبت نام یک سایت افزودن آواتار وجود داشته باشد، به جای این که هر بار با عضویت در هر سایتی آواتار خود را آپلود کنید، با داشتن یک گراواتار در هرسایتی که قابلیت پشتیبانی آن را داشته باشد، فقط با وارد کردن آدرس ایمیل خود تصویر آواتار به طور اتوماتیک روی صفحه پروفایل نمایش داده خواهد شد. در نتیجه میتوانید با داشتن یک آواتار در بسیاری از سایت ها از آن استفاده کنید. علاوه بر این در صورت استفاده از گراواتار با تغییر آن در هر جا، عکس پروفایل همه پلتفرم های شما تغییر خواهد کرد.

سخن آخر:

تحقیقات نشان میدهد که کاربران تمایل دارند آواتار خود را به صورت ایده آل به نمایش بگذارند. به نمایش گذاشتن نسخه ای ایده آل از شخصیت و ظاهر، بیشترین جذابیت را برای آنها دارد. برای آنان استفاده از ویژگی هایی که آنها را زیبا تر و قدرتمندتر نشان دهد و جذابیت بصری ایجاد کنند، حائز اهمیت است. این نسخه ایده آل از شخصیت و ظاهر نه تنها باعث همذات پنداری کاربر با آن آواتار میشود، بلکه تأثیر مثبتی بر روان آنها دارد و ویژگی کمال طلبی را در آنها تقویت میکند.

به مرور زمان استفاده از آواتار به جای عکس پروفایل و یا لوگو  رواج بیشتری پیدا خواهد کرد. در حال حاضر برخی از گوشی های هوشند قابلیت ساخت آواتار را به صورت ثابت یا متحرک دارند. البته اگر یک آواتار حرفه ای بخواهید باید به صورت سفارشی و توسط نرم افزارهای مربوطه طراحی شوند.

منابع:

stephoanspencer.com

roundpeg.biz

خروج از نسخه موبایل