سپنتاگرافی

کجا پورتفولیو طراحی لوگو خود را به عنوان طراح گرافیک منتشر کنم؟

پورتفولیو (Portfolio) چیست؟

این کلمه از واژه فرانسوی “Aporte folio” به معنای حمل کاغذ میباشد. فولیو، به معنی برگه کاغذی بزرگ و پورت به معنی حمل کردن است. این واژه، در اصطلاح به آلبومی از مجموعه آثار یک هنرمند گفته میشود. در برخی از رشته ها ارائه دادن یک برگه از رزومه کفایت نمیکند و شما باید نمونه کار ارائه دهید. برای طراحان، عکاسان و هنرمندان در رشته هایی مانند گرافیک، معماری و غیره، جمع آوری و دسته بندی نمونه کارها بسیار مهم میباشد. در واقع پورتفولیوی نمونه کار، شامل طراحی های یک فرد (یا شرکت)، سوابق، تجربیات و مجموعه ای از اطلاعات حرفه ای میباشد. به عنوان مثال اگر شما در حوزه طراحی لوگو مشغول به فعالیت هستید و طراحی حرفه ای لوگو انجام میدهید، در دنیایی که به شدت رقابتی است، نیاز به پورتفولیو طراحی لوگو دارید تا به وسیله آن، خود را معرفی کنید.

هدف از ایجاد پورتفولیو طراحی لوگو

در صورتی که طراح بتواند پورتفولیوی مناسبی، دارای متنی شفاف و گویا به همراه تصاویری که مفهوم کلی را برساند، ایجاد کند، بهتر از سایرین میتواند توجه کارفرما را جلب کند. شما به عنوان یک طراح (در هر زمینه ای) باید تمام سوابق کار خودتان را به مرور و با انجام هر پروژه جمع آوری، و موفق ترین و بهترین آن ها را به کارفرما ارائه دهید. در مورد کارهای هنری، کارفرما اهمیت نمیدهد کجا درس خوانده اید، آنچه که مهم است میزان خلاقیت شما است. بررسی پورتفولیوی نمونه کار از بهترین روش ها برای سنجش خلاقیت یک هنرمند، طراح و در کل یک فریلنسر است.

کجا پورتفولیو طراحی لوگو خود را منتشر کنیم؟

در گذشته افراد پورتفلیو خود را روی کاغذ ارائه میدادند. با گذشتن زمان، استفاده از فایل هایی مانند PDF یا شیت بندی کردن در نرم افزار فتوشاپ رایج شد. ولی امروزه بیشتر طراحان تمایل دارند از طریق فضای مجازی و به صورت آنلاین پورتفلیوی نمونه کارهای خود را ارائه دهند. در ادامه به بررسی روش هایی میپردازیم که در حال حاضر خیلی بیشتر از قبل برای ایجاد و ارائه پورتفلیو از آنها استفاده میشود. 

وب سایت داشته باشید:

اگر دارای رزومه قوی هستید و سابقه نسبتاً زیادی دارید، طراحی وب سایت گزینه مناسبی میباشد. با داشتن یک وب سایت، نمونه کارهای طراحی شما سریع و حرفه ای معرفی میشود. اگر کار طراحی لوگو انجام میدهید، با قرار دادن باکیفیت ترین لوگوهای طراحی شده خود، میتوانید پورتفولیو جذابی ایجاد کنید. در وب سایت خود، بهتر است در کنار قراردادن نمونه کارهای طراحی، تولید محتوا نیز داشته باشید. این کار باعث بیشتر شناخته شدن وب سایت شما میشود. خلاقیت در ساختار پورتفولیو نکته بسیار مهمی از نگاه هر نوع مخاطب به خصوص کارفرماست. به روز نگه داشتن پورتفولیو نیز از جمله نکات مهمی است که باید همواره به آن توجه داشت.

همچنین بخوانید: “۰ تا ۱۰۰ فریلنسینگ(بخش اول- مقدمات)

از وب سایتهای اختصاصی نمونه کار ( برای پورتفولیو طراحی لوگو استفاده کنید:

اگر در طراحی وبسایت سررشته ای ندارید یا قصد هزینه کردن برای طراحی یک سایت را نداشته باشید، میتوانید از وبسایت های نمونه کار استفاده کنید. از جمله وب پلتفرم هایی که این امکان را دارند تا یک طراح بتواند نمونه کارهای خود را در آن ارائه دهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

Coroflot:

شرح فعالیت ها در این سایت به صورت سه بعدی نمایش داده شده، که آن را بسیار جذاب تر میکند. این وب سایت از سال 1997 شروع به فعالیت کرده است و  حدود دو میلیون عکس و صد و پنجاه هزار پورتفولیو در آن موجود است.

Carbonmade:

بخش های زیادی از خدمات این سایت رایگان است و خدمات تکمیلی نیازمند پرداخت هزینه است. از جمله امکانات این وبسایت برای ساخت پورتفولیو میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

Dribbble:

این پلتفرم، یکی از وب سایت های بزرگی است که در سال 2010 در اختیار عموم قرار گرفت. هدف آن کاریابی و ارائه نمونه کارهای طراحی گرافیکی میباشد. این وب سایت تنها برای طراحان و گرافیست ها نیست. طراحان وب سایت و طراحان رابط کاربری (UI Designer) و  تجربه کاربری (UX Designer) نیز در آن به فعالیت میپردازند. در قسمت Popular طرح های معروف به نمایش گذاشته میشود و در بخش  New & Noteworthy نیز طرح های جدید قابل نمایش است.

Krop:

در این وبسایت می توان به دو صورت رایگان و یا پرداخت هزینه فعالیت کرد. اگر قصد هزینه کردن ندارید، در قسمت Krop Talent باید پروفایل ایجاد کنید . در روش غیر رایگان با پرداخت هزینه ای جزئی میتوانید وب سایت سفارشی داشته باشید و نمونه کارهای خود را در آن قرار دهید. پرداخت دستمزد و ارائه لیست سفارشات موجود برای طراحی به صورت ماهیانه انجام میشود.

Behance:

هدف ایجاد این پلتفرم نمایش نمونه کارهای متخصصان در زمینه طراحی خلاق میباشد. در این وبسایت کسب و کارها با استفاده از ابزارهای کمکی چون Adobe Talent میتوانند به دنبال افراد با استعدادی، مطابق با شرایط شغلی خود باشند. به دلیل گران بودن لیست فرصت های شغلی، این پلتفرم مناسب کسب و کارهای کوچک و متوسط نیست. ثبت نام و بارگزاری نمونه کارهای طراحی گرافیک در این وبسایت به صورت رایگان میباشد. اما برای ارسال فرصت های شغلی نیاز به ایجاد یک حساب کاربری و پرداخت حدوداً 400 دلاراست. صاحبان کسب و کار با استفاده از این وبسایت میتوانند به یک بانک اطلاعاتی که در آن مشخصات حدود دوازده میلیون فریلنسر وجود دارد، دسترسی پیدا کنند. رابط کاربری این وب سایت، ایجاد و مدیریت و انتشار فرصت های شغلی را بسیار ساده کرده است. 

سایت های دیگری نیز وجود دارند که دارای قالب آماده پورتفلیو هستند و به آسانی میتوانید از آنها استفاده کنید. Kate Moross، Jessica Walsh، Mike Kus، Maria Vazquez و غیره از جمله این سایت ها هستند. با سرچ عبارت Graphic Design Portfolio  با نمونه ای بیشتری از این نوع سایت ها میتوانید آشنا شوید.

چند مثال از پورتفولیو طراحی لوگو حرفه ای و طراحی گرافیکی از طراحان گرافیک برجسته دنیا

robinmastromarino.com

www.velvetspectrum.com

studiothomas.co.uk

چند نکته در مورد پورتفولیو طراحی لوگو:

نتیجه گیری:

در کل، به هنگام ساخت پورتفولیو باید توجه داشته باشید که با حوصله، بهترین نمونه کارهای خود را انتخاب کنید. آن هایی را گزینش کنید که نهایت مهارت و توانایی های شما را به نمایش بگذارد. به طور متناوب نمونه کارهای خود را به روز کنید. ممکن است اولین نسخه های پورتفولیو طراحی شما استاندارد نباشد و با چند بار تصحیح به بهترین نسخه آن برسید. در صورتی که برای ارائه نمونه کارهای خود از وب سایت استفاده میکنید، از بخش نظرات مشتریان غافل نشوید. داستان پردازی برای پروژه هایتان اثرگذاری آن را افزایش میدهد. پرداختن به روند کاری، هدف پروژه و نقش شما در پروژه از جمله مواردی است که در داستان پردازی میتوانید به آن ها اشاره کنید. در نظر داشته باشید که پورتفولیو طراحی شما (طراحی لوگو، وب سایت، طراحی سربرگ و غیره) شناسنامه کاری شماست و یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی است.

منبع:

freepik.com

خروج از نسخه موبایل