تاریخچه لوگوهای معروف (بنز، مک دونالد، Levi، گوگل و Warner Bros)

لوگو های معروف و تاریخچه آنها
شرکت ها و برندهای معروف زیادی با لوگو های مختلف در سرتاسر جهان شناخته شده اند و ما به راحتی با دیدن لوگوی آنها، نوع برند و کاری که انجام میدهند را شناسایی میکنیم. در مقاله قبلی به بررسی لوگوی برندهای نایک، کوکاکولا، فورد، اپل و پپسی پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه لوگوهای معروف دیگری بپردازیم.
برای مشاهدهی مقاله قبلی کلیک کنید
برند مرسدس بنز (Mercedes Benz)
شرکت مرسدس بنز که یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی در جهان میباشد، در ابتدا با نام دایملر در سال 1902 محصولات خود را وارد بازار کرد. مرسدس یک لغت اسپانیایی به معنی “زیبا” است؛ نام دخترِ یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت نیز، مرسدس بود. در سال 1926 این شرکت با بنز ادغام شد و محصولات خود را با عنوان برند مرسدس بنز روانه بازار کردند.
اولین لوگوی این برند بصورت لوگوتایپ بود. 7 سال بعد، لوگو به صورت شکل یک ستاره سه پر طلایی طراحی شد، اما ظاهرا این لوگو چندان مورد پسند مدیران شرکت نبود و پس از چند ماه لوگوی این برند تغییر کرد. در سال 1916، همان لوگوی ستاره طلایی همراه با اسم برند اما با یک رنگبندی متفاوت طراحی شد. در سال 2008 آخرین تغییرات بر روی لوگو انجام شد و این لوگو تاکنون در حال استفاده است و صرفا رنگبندی و سایز آن تغییرات داشته است.
نماد بکار گرفته شده در لوگوی این برند نشان از تسلط بر زمین، دریا و آسمان است، که با بررسی انواع محصولات این شرکت، مفهوم لوگو برای مخاطبین تداعی میشود. هدف این شرکت تسلط بر تولید محصولات مختلف با کیفیت بالا و ارائه آن در تمام جهان میباشد.
تاریخچه لوگوهای معروف: برند مک دونالد (McDonald)
مجموعه رستوران های مک دونالد با بیش از 30000 شعبه در 120 کشور، یکی از معروف ترین برندهایی است که اکثر مردم جهان با آن آشنا هستند. اولین لوگوی این برند که در سال 1940 طراحی شد، یک آشپز تپل درحال چشمک زدن و دویدن بود. اولین لوگوی این برند، نماد لذیذ بودن غذاها و سرعت در ارسال آن بود.
در سال 1952 در اولین رستوران این برند، دو کمان بزرگ به رنگ طلایی را در هر دو طرف ساختمان رستوران قرار دادند. طراحی لوگوی این برند نیز در همین سال به همین شکل درآمد و یک حرف M را در لوگو استفاده کردند تا بیانگر سقف رستوران باشد.
پس از استفاده از کمان های طلایی، در سال 2003 لوگوی نهایی مک دونالد با یک متن ” من عاشقشم ” طراحی شد و تا کنون ثابت مانده و به یکی از به یاد ماندنی ترین لوگوهای تاریخ تبدیل شده است.
برند Levi’s
لیوایز یکی از مشهورترین و مرغوبترین برندهای پوشاک و جین محسوب میشود.
اولین لوگوی این برند شامل یک نوشته درباره محصولات این برند میشد؛ و اسب ها نماد کیفیت و مرغوب بودن جنس های این برند بودند؛ طی سالهای 1925 الی 1968 لوگوی این برند کوتاه شده و نام برند در آن نوشته شد. در سال 1968 لوگوی این برند همراه با طرح بال خفاش و استفاده از رنگ قرمز و سفید طراحی شد و تا کنون مورد استفاده قرار گرفته شده است.
با وجود اینکه در طراحی این لوگو از بال خفاش استفاده شده است، با کمی دقت بیشتر در تصویر این لوگو، میتوانیم شکل شلوار را هم ببینیم.
تاریخچه لوگوهای معروف: برند گوگل (Google)
در ابتدا دامنه گوگل، google.stanford.edu بود؛ و در سال 1997 دامنه آن به google.com تغییر یافت و در سال 1998 نخستین دفتر شرکت گوگل راه اندازی شد.
تغییرات لوگوی گوگل صرفا در رنگ ها و فونت متن “گوگل” میباشد. لوگوی گوگل در عین سادگی، بسیار زیبا و خلاق است و رنگ های به کار رفته در آن یکی از پالت های رنگی جذاب بین طراحان و مخاطبان میباشد.
انتخاب رنگهای داخل لوگوی این برند، یکی از موضوعاتی است که میتواند مورد بررسی قرار بگیرد؛ رنگ سبز به کار گرفته شده برای حرف L قابل توجه ترین موضوع میباشد. این لوگو 6 حرف دارد و 5 رنگ آن از رنگهای اصلی (آبی، قرمز و زرد) گرفته شده اند و تنها حرف L به طور تصادفی به رنگ سبز انتخاب شده است. همین موضوع میتواند بیانگر این باشد که گوگل برای رنگبندی حروف لوگوی خود از قاعده خاصی پیروی نمیکند و با این موضوع، هدف خود را به مخاطبین بیان میکند.
تاریخچه لوگوهای معروف: برند Warner Bros
این برند یکی از بزرگترین و معروفترین شرکت های فیلمسازی جهان به حساب می آید و همواره فیلم های آن جزو پرمخاطبترین فیلم های مطرح در بین مردم بوده است.
لوگوی این برند از ابتدا تاکنون صدها بار تغییر کرده است اما اساس و بنیان آن یعنی سپر در پس زمینه و حرف W و B همیشه ثابت باقی مانده است و صرفا طرح و رنگبندی آن تغییر کرده است.
یک نکته جذاب در لوگوی این برند این است که در فیلم های مختلف، لوگوهای مختلفی به کار برده میشود؛ برای مثال در انیمیشن ها و کارتون ها، رنگ لوگوی این برند زرد و آبی است؛ و در فیلم های ترسناک استفاده از رنگ های تیره در لوگوی این برند افزایش پیدا میکند.
جمع بندی:
مهمترین کاربرد یک لوگو نشان دادن ویژگی منحصر به فرد به تجارت و کسب و کار شما است تا بتوانید از سایر رقبا پیشی بگیرید. این موضوع مخصوصا برای کسب و کارهایی که در رقابت سخت با سایر برندها هستند بسیار مهم است و کارفرما و طراح باید برای آن اهمیتی ویژه قائل شوند.
در طراحی لوگو باید به قشر مخاطبین محصول و پرسونای مشتریان، نوع محتوا یا اجناس تولیدی شرکت و نوع خدمات آن توجه شود و در نهایت لوگویی متناسب و با مفهوم طراحی شود.
لوگو یک بخش اصلی در هویت برند شرکت یا کسب و کار شماست و برای مخاطبین و جامعه هدف شما بسیار اهمیت دارد؛ پس باید توجه ویژه ای به طراحی آن کرد.
در این مقاله (تاریخچه لوگوهای معروف-پارت 2) و مقاله قبلی به بررسی لوگوی 10 برند معروف پرداختیم؛ نکته ی قابل توجه این لوگوها، سیر تغییرات آن ها بر اساس شرایط زندگی مردم و نمایان شدن تکنولوژی، و همچنین استفاده از ابزارهای طراحی حرفه ای در سال های اخیر میباشد. برای مثال طراحی حاشیه حروف لوگوی برند گوگل در سال های اخیر با استفاده از تکنولوژی های جدید انجام شده است و حروف این لوگو در سال های ابتدایی دارای حاشیه ای با ضخامت بالا بوده اند.
دیدگاهتان را بنویسید